Fish Eye Street Photo

Dzisiejszy wpis dedykuję Widmowemu – http://blog.widmowy.pl/

Fotografowie często twierdzą, że teleobiektyw to do streeta nie pasuje. Postanowiłem więc wybrać się na krótki spacer z obiektywem ultra hiper super arcy szerokokątnym, czyli z rybim okiem, a co za tym idzie podszedłem do ludzi blisko, a często baaaardzo blisko – bardziej niż po tych zdjęciach może się wydawać 😉 Myślę, że udało mi się do pewnego stopnia udowodnić, że zarówno obiektywem o ogniskowej 8mm, 28mm, 50mm, jak i 100mm i 200mm można robić fotografię uliczną i wszystko pasuje – nie ma i nie będzie żadnych odgórnych uwarunkowań, ograniczeń czy wymagań w tej dziedzinie. To jakiej ktoś używa ogniskowej powinno być ostatnim co zainteresuje odbiorcę. Wszystkie zdjęcia zostały zrobione na jednej ulicy – Berlińskiej 🙂

1:2:3:4:5:6:7:8:9:

Informacje o qbanez

Fotograf i basista :)
Ten wpis został opublikowany w kategorii Street i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

11 odpowiedzi na „Fish Eye Street Photo

  1. widmowy pisze:

    He, he… dzięki za dedykację! Bardzo mi się to podoba! :-))
    Jak już pisałem – moim zdaniem używanie 200mm to profanacja dla fotografii ulicznej, nie oddająca jej charakteru. Nie jest to oczywiście tylko moje zdanie – popatrz na klasyków i cenionych fotografów „streetowych” tworzących obecnie. O 8mm nic nie pisałem. Akurat taka ogniskowa jest już „si”, dlatego, że nie strzelasz zza krzaka, a wręcz przeciwnie. Jesteś bardzo blisko – co sam zauważyłeś. Zatem wyjście z nim na ulicę było bardzo dobrym pomysłem i cieszę się, że mój komentarz tak Cię zainspirował!
    Podobają mi się 3 zdjęcia, które tu umieściłeś.
    Łamanie zasad oczywiście – jest twórcze, ale nie w każdej dziedzinie daje właściwe efekty. Przykładowo zdjęcie nr 5 uchwycone z 30 metrów długą lufą nie miało by tej dynamiki i nie byłoby w ogóle interesujące. Co najwyżej byłoby jakimś tam portretem ulicznym, ale nie typową fotografią uliczną. Brak byłoby całego otoczenia, siatki w ręku staruszka, tego, że trzyma babciną torebkę, ich ubiorów. Widząc to zdjęcie takim jakim je zrobiłeś widz ma ochotę się zatrzymać, jest wciągnięty przez to zdjęcie. Widz z dalekich stron mógłby dowiedzieć się czegoś o tym jak tu wygląda ulica, normalne życie. 200mm – jeśli całe postacie to płaskie, zero dynamiki, nuda – mimo, że pan wyciera nos. Przy ciasnym kadrowaniu na twarze – na pierwszy plan wychodzi wspomniane już wycieranie nosa, co samo w sobie jest mało fotogeniczne i interesujące (co innego w szerokim planie – tu dodaje ekspresji).
    To taka analiza na szybko. I tak można by się zastanowić przy każdym powyższym zdjęciu. Długi obiektyw, nie patrząc już na to, że robi się zdjęcia w stylu paparazzi, to ułatwia czasem takie skomponowanie obrazu by wyrzucić zbędne elementy lub skupić uwagę widza na innych (co sam już zauważyłeś poprzednio), ale cały w tym ambaras by potrafić zrobić to przy szerokim kącie, który opowiada historię, która jest o wiele ciekawsza dla widza. By znaleźć taki kadr, w którym historia sama się układa, jeśli nie to zrezygnować. We wspomnianym zdjęciu nr 5 udało Ci się to dobrze. Zważ jaki fajny trójkąt Ci wyszedł (oczy-oczy-dłoń z torbami – nawet przekrzywiony szal kobiety ułożył się idealnie) – wzrok widza biega po nim i nawet jeśli ucieknie gdzieś na bok, by spojrzeć na to co dookoła, to w końcu wraca do tej dwójki starszych ludzi. Jest całkowicie skupiony na tych ludziach (na obojgu, a nie tylko na czyszczeniu nosa). Może trochę szkoda, ze dookoła mało się tam dzieje, ale to już inna sprawa. Po prostu tak było i już i tu nie ma co dywagować.
    Dobra kończę ten komentarz, bo ile można. Nie chcę się nadto rozkręcać. Przedstawiłem tylko moje zdanie.
    Strzelaj dalej, nawet jeśli 200mm. Może to Ty ustanowisz nowy kanon, o którym w przyszłości będzie się mówiło, że jest „si”. Choć jeśli w ciągu tych kilkudziesięciu lat fotografii reporterskiej i ulicznej się tak jeszcze nie stało to raczej marne szanse, że się coś zmieni. 🙂

    • qbanez pisze:

      Kanonu nowego raczej nie ustanowię, ale mimo wszystko będę robił streeta takim obiektywem, na który będę miał w danym momencie ochotę/zapotrzebowanie/wenę/itp. 🙂 Jednak nie ukrywam, że zainspirowałeś mnie do szerszego kadrowania i będę się starał trenować i rozwijać w tym kierunku. Z resztą do mojej przyszłej pracy bardzo potrzebna jest umiejętność swobodnego operowania szerokim kątem, a to bardzo trudna sztuka i naprawdę o wiele bardziej wymagająca. Bardzo miło mi się czytało Twoją analizę zdjęcia nr. 5 – sam po przeczytaniu tego zobaczyłem na tym zdjęciu rzeczy, których wcześniej na nim nie dostrzegałem – jeden wielki szok – pozytywny 🙂 Dzięki 🙂

  2. Fotografia pisze:

    Naprawdę bardzo ciekawe fotografie. Pojawiłem się tu przypadkiem, ale warto było zatrzymać się tu na chwilkę. Pozdrawiam!

  3. Trebor pisze:

    Czemu nigdy nie mogę na ciebie trafić jak robisz zdjęcia, a często jestem w miejscach gdzie fotografujesz?! 😉

  4. nickt pisze:

    a moim zdaniem milej dla oka byłoby gdybyś nie pisał tak często po angielsku. wole fotografię uliczną od street photo, rybie oko od fish eye itd. jesteśmy w Polsce i wydaje mi się ze zaglądają tu w większości Polacy, jesli się mylę, uznaj tą wiadomośc za niebyłą. nie zebym byłl skinem czy cos w tym rodzaju, ale litości, czy u nas wszystko musi się nazywać i wymawiać po angielsku? w czasie wojny zachodnie państwa z Anglią na czele zrobiły Polskę w h*ja a teraz większość moich rodaków tak w Anglię jest zapatrzona: mówi się po angielsku, śpiewa i do Anglii jeździ myć gary. nie czepiam się, tylko dlaczego nie można po naszemu? choćby na przykład Stiw Jobs: w Anglii Dżobs, u nas Dżobs a we Francji Żobs. Ciekawe dlaczego nie Jobs tylko Dżobs?

  5. orchidays pisze:

    piateczka za 5,8 i 9! czadziczek!

Skomentuj

