Dziadek – portrety

Witam ponownie. Ostatnio miałem okazję zrobić kilka zdjęć mojemu dziadkowi. Co ciekawe to to, że aparat traktował on bardzo neutralnie, tzn zachowywał się mniej więcej tak samo bez względu na to czy był skierowany w jego twarz obiektyw, czy też nie 🙂 Dzięki temu wyszedł bardzo naturalnie. Oto i portrety:

1:2:3:4:5:6:7:8:

Informacje o qbanez

Fotograf i basista :)
Ten wpis został opublikowany w kategorii Portret i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

23 odpowiedzi na „Dziadek – portrety

  1. fotoban pisze:

    po pierwsze fajnie mieć dziadka, ja żałuję, że mój odszedł kiedy byłem bardzo mały, zresztą on i tak żył ponad 90 lat. kiedy żył byłem za mały żeby wypytać go o wiele rzeczy, które przeżył, a przeżył sporo i nie tylko „naszą” wojnę. tłukł się w azji i afryce na obydwu wojnach światowych, też jako francuski legionista…
    no ale do rzeczy. rozpisałem się bo to jedna z lepszych sesji jakie u ciebie na blogu widziałem, nie wiem czy nie najlepsza. spora w tym zasługa modela. widać po twarzy, uśmiechu i wogóle że to zajebisty dziadek. na podium 2, 6, i na końcu 8 w tej kolejności foty najlepsze.
    dobra robota maestro!
    na nr 5 widzę, że dziadek daje radę nawet z internetem 😉

    • qbanez pisze:

      No widzisz – są rzeczy na które po prostu nie ma się wpływu i tyle… Zawsze można myśleć co by było gdyby…
      Jako ciekawostkę napiszę, że zdjęcia te to nie jest sesja, tylko pojedyncze zdjęcia zrobione na przestrzeni tygodnia – chyba każde innego dnia jeśli dobrze pamiętam. A komputer jest Babci 😉
      Pozdro i dzięki 🙂

  2. Aneta pisze:

    Pozdrowienia dal Pana Dziadka i Pani Babci
    w/g mnie 1,2 i 8 na podium

  3. Magdalena pisze:

    Bardzo fajne zdjęcia. Najbardziej podoba mi się zdj nr 3. 🙂

  4. Lućka pisze:

    szukałam zdjęć o opuszczonych miejscach i tak tu trafiłam 🙂
    Aż się wzruszyłam – bardzo fajny dziadek 🙂 szczera twarz i ten zawiadiacki błysk w oku na zdjęciu nr 1! Poza tym 2 4 i 6
    Pozdrawiam serdecznie 🙂

  5. Lućka pisze:

    Dziadek jest super to widać od razu – ten zawadiacki błysk w oku i ten krzywy uśmieszek (to komplement ma być) mówią mi wszystko 🙂 1 2 6 i 7 I like it! 🙂

  6. Lućka pisze:

    ooo a myślałam ze pierwszego komenta nie wysłałam;)) – sprawa się rypła ) podobają mi się wszystkie zdjęcia ;D

  7. ciocia pisze:

    A ja protestuję, proszę o babcię!

  8. A.Sz pisze:

    nr 2, 6 i 8 – niesamowite. wszystkie są piękne ale te 3 zdjęcia… coś w nich jest innego

  9. Andrzej Deja pisze:

    byłem, widziałem a dziś się ujawniam ;-). Zdania nie zmieniłem – świetne prace „z wisienką” 😉
    Pozdrawiam i good light. Andrzej Deja (photo-master)

  10. Nozaki pisze:

    Tak sobie teraz przypomniałem, że mi żaden dziadek już się nie ostał 😦 Tylko jedna babcia 😦
    Fajnie, że masz możliwość uwiecznienia swojego dziadka!

    Moje odczucia:
    1. Portrety mogą być przeróżne, jak na tej stronie zaprezentowałeś – od zdjęcia typu legitymacyjnego, do zdjęć w miejscu zamieszkania/pracy…
    2. Nie lubię obiektywów typu rybie oko. Moim zdaniem nic to nie wnosi, nic nie mówi, nie przenosi praktycznie żadnej informacji, poza jakimś rodzajem groteski. Obecnie to modne, taki lans marketingowy wykreowany na potrzeby producentów obiektywów… ot coś innego, byleby się sprzedawało… niby szeroko… ale jakim kosztem? Ano kosztem groteski i kompletnego wypaczenia rzeczywistości. Tu się nie wypowiem. Nie czuję tego, jestem uprzedzony do RO.
    3. W niektórych zdjęciach zastosowałeś eksperymentalnie przysłony poniżej 2.8. Najpewniej rzędu 1.4-1.8. Moim zdaniem głębia ostrości jest zbyt płytka. Twarz jest wyraźna, odcina się zdecydowanie od reszty zdjęcia, ale… odcina aż tak mocno, jakby nie stanowiły jedności! Co z tego, że oko i wąs jest wyraźny na głębokość 3-4mm? Zaś reszta nie? Równie dobrze, można zrobić makro oka, wąsa itd…
    Pod tym względem (jak i pod każdym innym) pierwsze zdjęcie zdecydowanie jest najlepsze! Ostrość skupia się na oczach. Wąs, broda, policzki, skroń – także są wyraźne. Najważniejsze części twarzy, które mówią o człowieku najwięcej. Reszta, ta mniej ważna – uszy, gardło itd… stopniowo rozmywana… ale nie zupełnie rozmazana. Twarz nie sprawia wrażenia odciętej, ponieważ mniej wyraźna reszta jest na tyle wyraźna, że komponuje się jeszcze, a nie przeszkadza w odbiorze – nie odciąga uwagi od najważniejszych elementów – oczy, brwi, usta skronie itd… Bo te właśnie elementy twarzy mówią o człowieku najwięcej…

    Dziadek na zdjęciach wygląda bardzo naturalnie! Nic dziwnego, w końcu fotografem jest wnuk, z którym jak widać, czuje się swobodnie! 🙂 A to podstawa dobrego portretu – uchwycić naturę, naturalność fotografowanego człowieka 🙂 Gratulacje, jest jeszcze spore pole do popisu jeśli chodzi o portretowe zdjęcia dziadka. Arsenał pomysłów na pewno nieprędko się wyczerpie.

    Gratuluję, pozdrawiam
    Nozaki

    • qbanez pisze:

      Dzięki za fajny komentarz. Jednak spróbuj popatrzeć na te zdjęcia nie przez pryzmat technicznych zawijasów, przesłon, milimetrów, ostrości i nieostrości. Wiem, że dostrzegasz w tych zdjęciach więcej niż to co powyżej wymieniłem, ale spróbuj o tym nie myśleć oglądając zdjęcia. Pomyśl, że nie robię zdjęć dla fotografów, ani dla ludzi, którzy wiedzą co to jest głębia ostrości, przesłona i inne takie duperele… Popatrz na moje zdjęcia bardziej jak na obrazy, totalnie olej aspekt techniczny. Nie o to chodzi w fotografii – to są jakieś tam podstawy dla laików, a nie coś o czym można gadać i gadać gdy już parę lat się fotografuje. Ale skoro mam się wypowiedzieć, to powiem, że uwielbiam plastykę jaką daje mi przesłona 1.4, po prostu uwielbiam patrzeć na takie obrazki i bardzo lubię takie tworzyć. A co do fisheye’a to mam nieco inne zdanie – jasne, nie raz z nim przesadzam, ale mam słabość do tych zniekształceń i do tego jak wieeele potrafi ten obiektyw uchwycić np. w ciasnym pokoju. To jest obiektyw, którego jedni kochają, a drudzy nienawidzą – nie ma raczej osób po środku 😉 Albo albo. Ja należę do tych pierwszych 🙂 Pozdro i jeszcze raz dzięki za tak długi i ciekawy, interesujący komentarz.

      • Nozaki pisze:

        Jestem może konserwatystą 😀 Trudno to trochę ukryć.
        Jak patrzę na zdjęcia, albo je robię… Najbardziej interesuje mnie – jak tam było? Jak Ta osoba wtedy i tam wyglądała? Interesuje mnie tamta rzeczywistość. Patrząc na zdjęcie, chciałbym tam być! Widzieć to samo, co widział wówczas fotograf! Widzieć to, co widzieli inni!
        Pierwsze, co przychodzi na myśl – widząc tylko zdjęcie Twojego dziadka – chciałbym bez problemu, gdy minę go na ulicy, powiedzieć: „Dzień dobry. Pan chyba jest dziadkiem Jakuba? Widziałem zdjęcia na https://qbanez.wordpress.com
        Gdybym widział tylko te pozniekształcane, czy to RO czy w inny sposób, nie poznałbym go! Przeszedł dalej.
        Drugi aspekt – równie ważny – dokumentalny. Wszelkie zniekształcenia oddalają od rzeczywistości. Widząc zdjęcie pokoju fotografowanej osoby, chciałby poczuć ten klimat. Lampka przy biurku, filiżanka kawy… znajdująca się w lekkim półmroku postać oglądająca telewizję… lub czytająca książkę… Jeżeli był półmrok – zostawiłbym go. Nie doświetlał lampą. No chyba, żeby to wymagało doświetlenia osoby, gdyby na zdjęciu zamiast półmroku wychodził mrok. Wówczas doświetliłbym tak, aby ten półmrok na zdjęciu uzyskać. Nawet w ostateczności dopuściłbym się ingerencji w Gimpie 😀

        Wracając do zdjęć.
        1. Podoba najbardziej. Klasyka. Naturalność i swobodny wyraz twarzy fotografowanej osoby.
        3. Wbrew pozorom… Tu RO całkiem, całkiem. To zastosowanie jest odpowiednie. Jedno z niewielu, jaki moim zdaniem spełnia lepiej niż inne.
        Nazwałbym je: „Głowa mała, ile wiedzy posiada mój dziadek!”
        Krągłość – to akurat sugeruje głowę, która zresztą jest na pierwszym planie! W tle – masa przedmiotów osobistych fotografowanej osoby! Te książki najpewniej przeczytał! Najpewniej wiele z tych rzeczy dzięki temu wie, wiele pamięta… Puchary! Toż to osiągnięcia! To wiedza i doświadczenie! Laptop?? 😀 Czy to aby na pewno pokój dziadka? 😉 No nic, ale wiadomo, o co chodzi…
        Tak, tu RO może nawet można zaliczyć na plus 😉

        pozdrawiam
        Nozaki

        • qbanez pisze:

          Zacznę od końca – to pokój dziadka i babci – laptop jest akurat babci, serio 🙂
          Całkiem dużo na tych moich zdjęciach widzisz, fajnie.
          No i powiem Ci jeszcze, że ten pokój z filiżanką który opisywałeś – każdy by go sfotografował inaczej – ja inaczej, Ty inaczej, ktoś inny inaczej i pewnie każdy w ciekawy i fajny sposób 🙂
          Aha – żadne ze zdjęć w tym wpisie nie było doświetlane lampą błyskową – wszystkie były zrobione w świetle zastanym…
          Tylko co to jest „RO”? Można wiedzieć?
          Pozdro!

  11. ananke pisze:

    🙂 prawie w kazdym Twoim pokazie zdjęć zawsze najbardziej podoba mi sie zdjęcie z numerem 2… nie wiem, ale cos w tym jest, natomiast zdjecie 8 – fantastyczne…. super, że mozesz zrobić sam sobie taka pamiatkę, zdjęcie z dusza, które zawsze bedzie przypominało Ci to co przezyłes, to co towarzyszyło Ci w dniu , kiedy je robiles chociazby… ja ogladajac zdjecia swoich przodków nie mam takich wspomnien…. dzisiaj ogladajac Twoje zdjecia zdalam sobie sprawe, że moje odczucia, mój związek emocjonalny z fotografiami, które posiadam w rodzinnym albumie jest bardzo ubogi… przy Twoim jest tak na[prawde namiastyką tego co Ty przezywasz patrzac na te zdjęcia…. załuje… masz duzo szczescia w zyciu… zazdroszcze, ja tyle nie mialam, dziadka znalam bardzo słabo….

    • qbanez pisze:

      Prawie…. robi wiesz co 😉 😛
      Powiem Ci, że nie tylko te zdjęcia przypominają mi o tym o czym piszesz (o tym co w danym dniu robiłem itp.).. Niemal każde zdjęcie jakie robię ma w sobie tę cechę. To jeden z wielu czynników, które wpływają na to, że uwielbiam fotografię 🙂 Dziękuję Ci za fajny komentarz 🙂

Skomentuj

